Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Makowie Podhalańskim jest placówką dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.
Kształcenie (w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy) odbywają się w budynku zlokalizowanym w Makowie Podhalańskim przy ulicy Orkana 24. Na terenie SOSW znajduje się
internat. Mieści się on przy ulicy Moniuszki 1 .
Zapewniamy:
- wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną
- dobrą bazę lokalową
- odpowiednie wyposażenie
- nieodpłatne podręczniki i ćwiczenia
- zniżki na dojazd do placówki dla dzieci i opiekuna
- zakwaterowanie i wyżywienie w internacie
zajęcia wspierające rozwój dziecka (zajęcia rewalidacyjne, logopedia, gimnastyka korekcyjna)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Makowie Podhalańskim prowadzi zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka ma na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od czasu wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole.
Obejmujemy opieką dzieci w wieku przedszkolnym:
- upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym
- z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi
- zaburzeniami rozwoju mowy
- z niedosłuchem lub głuchotą
- z mózgowym porażeniem dziecięcym
- zespołem Downa
- innymi problemami rozwojowymi
Dla każdego dziecka opracowany jest indywidualny program edukacyjno-rewalidacyjny, na podstawie diagnozy rozwoju i analizy zaburzeń rozwojowych.
Praca z dzieckiem ma na celu:
- stymulację sensoryczną (treningi percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, węchowej, smakowej)
- integrację sensoryczno-ruchową (ćwiczenie naśladownictwa ruchów rąk i całego ciała)
- poznanie własnego ciała
- rozwój motoryki małej(usprawnianie motoryki i sprawności manualnej)
- motoryka duża (usprawnianie poruszania się, pokonywania przeszkód terenowych, pląsy)
- rozwój komunikowania się (porozumiewanie się pozawerbalne, rozumienie mowy, ćwiczenia artykulacyjne)
- rozwój samoobsługi
- rozwój socjalizacji
- ćwiczenie funkcji poznawczych (przygotowania do nauki szkolnej)
Praca nad rozwojem opóźnionych lub zaburzonych funkcji przebiegać będzie równolegle
z oddziaływaniami wychowawczymi.
Dzieci i rodzice pozostawać będą w klimacie wsparcia emocjonalnego i poczucia wiary w sukces.
Szkoła Podstawowa
Uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym uczą się w Zespołach Edukacyjno-Terapeutycznych w oparciu o zasady programowe i Indywidualne Programy Edukacyjno- Terapeutyczne dla każdego dziecka. W wyniku oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych uczniowie mogą osiągnąć taki poziom rozwoju umysłowego i psychicznego, który pozwoli im brać czynny udział w życiu rodziny, grupy społecznej.
W szczególności zadaniem szkoły jest:
- nauczanie zaradności i umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej, rodzinie i społeczeństwie
- kształtowanie mowy umożliwiającej porozumiewanie się z otoczeniem
- rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej
- przekazanie uczniom, w dostępnym dla nich zakresie wiadomości o otaczającym środowisku przyrodniczym i technicznym
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych
- nauczanie korzystania z prostych narzędzi i urządzeń technicznych
- przygotowanie do pracy zawodowej w warunkach chronionych
- ukształtowanie korzystnych społecznie cech osobowości oraz właściwych podstaw pracy
- nauczanie korzystania z różnych form kulturalnego spędzania czasu wolnego
Szkoła usprawnia niezaburzone funkcje, koryguje niesprawności rozwojowe w sferze intelektualnej i osobowościowej, kompensuje efekty psychiczne i fizyczne, ponadto zapewnia elementy wykształcenia ogólnego i podstawy przygotowania do pracy. Zadania te szkoła realizuje poprzez działalność pedagogiczną
o charakterze rewalidacyjnym, która obejmuje wychowanie umysłowe, społeczne, moralne, estetyczne, politechniczne i fizyczne.
Działalność ta jest ściśle zintegrowana, służy realizacji podstawowego zadania, jakim jest
rewalidacja uczniów na miarę ich indywidualnych możliwości.
W zakresie wychowania umysłowego,
szkoła dąży do rozwoju procesów orientacyjno-poznawczych, intelektualnych i wychowawczych, które są niezbędne do opanowania podstawowych wiadomości
i umiejętności. Szkoła
rozwija również spostrzegawczość, pamięć, zdolność koncentracji uwagi i jej trwałość, zdolność myślenia przyczynowo-logicznego. Przekazuje podstawowy zasób wiadomości o otaczającym świecie, kształtuje umiejętność i nawyki niezbędne w życiu codziennym.
Szkoła
uczy przestrzegania norm społeczno-moralnych, obowiązkowości, odpowiedzialności, kształtuje ucznia społecznie.
Na płaszczyźnie wychowania politechnicznego
szkoła uczy posługiwania się w życiu codziennym narzędziami, przyborami, zapoznaje z prostymi maszynami stosowanymi w życiu codziennym i pracy, przygotowuje do wykonywania pracy zawodowej.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Jest to szkoła ponadgimnazjalna dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zapewniając kontynuację procesu edukacyjno-terapeutycznego, a także
przygotowanie uczniów do podjęcia aktywności społecznej, dzięki której zdobędą szereg umiejętności wchodzących
w zakres różnych zawodów lub umiejętności wykonywania pojedynczych czynności, przydatnych w życiu na miarę swoich potrzeb, możliwości i ograniczeń.
Proces kształcenia w naszej szkole trwa trzy lata i w zależności od specyficznych potrzeb
i możliwości ucznia, cykl nauki może być wydłużony.
W ciągu 3 lat
uczniowie przygotowywani są do pracy tak, by potrafili samodzielnie funkcjonować w dorosłym życiu.
Nauka odbywa się w obrębie zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych.
Zajęcia edukacyjne:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne
- wychowanie fizyczne
- przysposobienie do pracy
- religię
Szczególny
nacisk kładziemy na przysposobienie do pracy. Mają one charakter praktyczny prowadzony w formie zajęć warsztatowych.
Nabyte umiejętności uczniowie wykorzystują do tworzenia różnorodnych kompozycji kwiatowych, stroików świątecznych, naprawy odzieży, szycia ręcznego
i maszynowego, przygotowania posiłków, robienia przetworów, prasowania, prania ręcznego
i w pralce, drobnych napraw stolarskich, a także do pielęgnacji i hodowli roślin, zagospodarowywania terenu wokół szkoły i prowadzenia prac porządkowych.
Uczniowie w ramach przysposobienia do pracy są przygotowywani w następujących dziedzinach:
- gospodarstwo domowe (pranie, prasowanie, sporządzanie i wydawanie posiłków)
- wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych
- elementy szycia ręcznego i maszynowego
- tkactwo
- elementy bukieciarstwa
- pielęgnacja i uprawa roślin
- prace ogrodnicze
- czynności porządkowe